Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Běhání s bříškem? Ano, či ne?

O tom, zda a jak pokračovat v běžeckém tréninku během těhotenství, panují protichůdné názory. Jedni varují – až straší, jiní ho naopak zejména s určitým přizpůsobením fyziologickým změnám schvalují. U nás převládá spíše první postoj, ve světě je tomu přece jen trochu jinak.

Jelikož se mně to také nyní týká, ptala jsem se na podrobnosti svého lékaře. Ten mi ale hned na začátku těhotenství běh nedoporučil.

Přestože je plod v děloze (a plodové vodě) dobře chráněn, jsou běžkyně ohroženy nebezpečnými otřesy mnohem více než třeba plavkyně nebo zkušené běžkyně na lyžích. Odrazy ani rychlý běh se pro tuto dobu vůbec nehodí. 

Je ale pravda, že dřívější světová rekordmanka, Norka Ingrid Kristiansenová, zaběhla v pátém měsíci maratón za 2:21, a za devět dní po porodu zdravého syna byla opět v tréninku. Podobně se „proběhla“ také Paula Radcliffová, což vyvolalo mezi lidmi rozporuplné reakce. 

 Je běhání v průběhu těhotenství zdravé?

To, že je něco proveditelné, ještě neznamená, že by to mělo být prováděno. „U těhotných žen v pokročilém stádiu těhotenství navozuje běh nebo cvičení stahy dělohy,“ říká holandský lékař. To vše vede ke změnám tlaku uvnitř těla matky.

Ale také sportovní lékaři se shodují: „Jde o případy výjímečné kondice a trénovanosti. Průměrné ženě tohle nelze doporučit,“ říkají téměř sborem. Závodění by obecně mělo jít v této době stranou. 

 Je ale také nutné si uvědomit, že pro dítě je především důležité, aby nastávající matka byla v pohodě – kdyby vysadila trénink a trpěla nedostatkem pravidelného pohybu, bylo by to pro oba určitě horší. Proto jsem do čtvrtého měsíce dále doházela na Indor Cycling tak, jak jsem před otěhotněním byla zvyklá. (V zimních měsících, vzhledem k počasí a brzkému stmívání, tréninky nemívám, tak intenzivní, jako přes rok. Spinning je pro mě ideální, jak zůstávat i přes zimu v kondici.)

 V prvních měsících to tělu určitě nevadí a je navíc dokázáno, že ženy, které jsou zvyklé sportovat a ve svých aktivitách v rozumné míře pokračují, mají lehčí porod, cítí se lépe a přibírají méně zbytečných kilogramů. Mnohé ženy se ale domnívají, že na začátku těhotenství mohou ještě běhat naplno, ale to je prý naprosto špatně!

 Rozhodnutí je na vás

 Po přečtení různé literatury na internetu a zjišťování pro a proti, jsem ale s během skončila z obav, abych plodu opravdu neublížila.

Úplně přestat vám nikdo většinou nezakáže, ale také vám nevyvrátí, že určité riziko samovolného potratu může hrozit. V žádném případě by se neměly přeslechnout signály těla. V době těhotenství je to obzvláště důležité, neboť tyto signály nemusí vždy vysílat jen vaše tělo, ale i tělíčko vašeho dítěte. S tímto mají největší problém výkonnostní běžkyně, které jsou zvyklé v zájmu dosažení co nejlepších výsledků překračovat své hranice. Jsem také hodně zaměřená na výkon a nejsem si jistá, zda bych dokázala dostatečně tělu naslouchat. Proto jsem se rozhodla, že raději nebudu riskovat.

Místo toho jsem jezdila alespoň na kole, a to také až do čtvrtého měsíce. Od pátého měsíce pak hlavně vyhledávám delší, rychlejší procházky.

Nyní jsem na začátku sedmého měsíce a sama cítím, že s pohyblivostí už je to opravdu horší. Že se zadýchávám do kopce. Těžiště se mi posouvá čím dál více dopředu, tudíž jsou více namáhané záda.

 Na závody raději jen podívat

 S tím, že si ještě pár měsíců nezaběhám a zřejmě ani hned po porodu to nebude, protože při příliš velké zátěži hrozí, že kojící žena může přijít o mléko, jsem se už smířila. Mám ráda atmosféru závodů, ale na závody se těď chodím opravdu raději jen podívat :) Útěchou mi je čtení knihy od ulramaratonce Jurka Scotta "Jez a běhej", která se opravdu čte jedním dechem. Proto jsem se také rozhodla o svém běhání začít psát a měsíce "klidu" využít hlavně pro načerpání nových sil a utříbení svých dalších běžeckých cílů. Nyní sice nedokáži říci nakolik se budu moct běhání vrátit zpět do takové míry, jako před otěhotněním. Na miminko se rozhodně těším a faktem je, že jakmile se narodí, nejspíš půjde nejprve všechno ostatní stranou. Ale snad si ještě jednoho dne zaběhám :)

 

 

 

Autor: Pavla Stachová | neděle 7.7.2013 11:30 | karma článku: 9,98 | přečteno: 829x
  • Další články autora

Pavla Stachová

Jak se na mateřské nezbláznit? Stále se na něco těšit!

Mateřství se někdy může jevit jako reklama na dokonalý život. Samotné mateřství je krásná věc, ale vše, co to obnáší, je velmi náročný projekt obou rodičů. My se zrovna nacházíme někde u prvních nákresů. Je to právě něco přes rok, co jsem na mateřské, tedy doma a někdy si uvědomím, že už vlastně ani nevím jestli je pátek, nebo pondělí. Sice se to celé jeví jako prázdniny, které platí stát, ale opak je pravdou. Dny jsou všechny stejné a dlouhodobé nevyspání často leze na mozek, protože vyústí v podráždění. Navíc mám, zdá se, velmi živé dítě. Vždy když na mě tedy jdou nějaké ty nenálady, vzpomenu si, jak mi bylo, když jsem každý den vstávala a jezdila do práce hodinu autobusem a hned je mi lépe. Jedno si z pracovního procesu snažím uchovat. To umění těšit se v pondělí až přijde pátek. To totiž doma, chtě nechtě, trochu ztrácíme.

15.11.2014 v 21:16 | Karma: 10,59 | Přečteno: 1658x | Diskuse| Osobní

Pavla Stachová

Když máš dítě měla bys přestat s běháním...

To, že se váš volný čas na mateřské scvrkne na minimum, je zcela logické. Najednou už dobře zvažujete, jak naložíte s volným časem, kterého s rostoucím miminkem spíše ubývá, než přibývá. To je také důvod, proč už nepíši žádné články. Vzpomínám si, jak jsem ještě v těhotenství narazila na nějaký příspěvek, jak vám hned po porodu prý všichni rádi "radí", co a jak by jste měla... Teď jsem si na to vzpomněla v souvislosti s radou mojí babičky, že bych už měla prý konečně přestat s tím běháním, když mám dítě. To mě přimělo k malému zamyšlení.

1.8.2014 v 21:53 | Karma: 23,40 | Přečteno: 3778x | Diskuse| Osobní

Pavla Stachová

Kdo stále čeká na pochvalu, bude brzy zklamán

Čekáte, že když se budete snažit, druzí vás ocení? Pochvala těší každého, ale neměli bychom jí příliš podléhat, protože si tím zaděláváme na stavy nedocennění v budoucnu. A kdo ví, jestli je každá pochvala od druhé strany vždy upřímná.

21.2.2014 v 23:24 | Karma: 6,72 | Přečteno: 507x | Diskuse| Ostatní

Pavla Stachová

Po roční pauze 1. závod

Devět měsíců utrum. Skoro jsem zapomněla, jaké to je nazout boty a vyběhnout. Během své těhotenské, neběžecké pauzy jsem pravidelně psala o svém běhání. Čas mi v tu dobu příliš neutíkal a psaní mi pomáhalo. Nemohla jsem se dočkat chvíle, kdy opráším své běžecké boty. A co teprve zaběhnout si zase závod? Jaké to bude po takové době? Budu muset začínat zase od začátku?

20.2.2014 v 19:50 | Karma: 7,09 | Přečteno: 496x | Diskuse| Sport

Pavla Stachová

Novoroční "(běh)sevzetí"?

Mílí běžci a běžkyně, přichází nový rok a s ním většinou také nové vize. Jaké máte předsevzetí v běhání? Přiznejme si, většinou si své představy tak trochu idealizujeme. Naběhaných kilometrů není tolik, kolik jsme si stanovili a chutě na sladké se ani trochu nezmenšily. Proto si předsevzetí většinou nedávám. Ale jsem přesvědčena, že každý z nás je pohlcen novými plány a odhodláními. A to je přesně to, co nás žene dál, být lepší a snažit se!

31.12.2013 v 14:58 | Karma: 9,64 | Přečteno: 466x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1085x
Jsem závislá běžkyně na mateřské, která díky těhotenství musela běh přerušit a po delší pauze zase začala běhat. Píši jen nárazově, takové své postřehy ze života, protože dítě mi zabere hodně času. Těší mne, když mé řádky někoho osloví. Třeba, že to má podobně.

Seznam rubrik